ProTurf AS 2018 - velkommen@proturf.no

  • Facebook Social Ikon
  • Twitter Social Ikon
  • Instagram Social Ikon
  • Linkedin Sosiale Ikon
  • YouTube Social Ikon
Grønt Punkt medlem

BER MILJØDIREKTORATET OM BISTAND

ProTurf kontaktet søndag formiddag Miljødirektoratet for å be om hjelp til å gå gjennom eksport utført av underleverandøren vår ASIE i forbindelse med oppdrag ved Hålogalandhallen.

 

Fredag skrev vi at vi kutter ASIE som underleverandør, og nå har vi bedt miljømyndighetene om hjelp til å gå gjennom saken. Tidligere har vi fått råd fra Miljødirektoratet om hva som er riktig prosedyre – men nå frykter vi at de må gå dypere inn i saken.  

 

- Vi har nå fått dokumentasjon som viser at man trolig ikke har meldt fra på riktig måte da man fraktet kunstgressdekket fra Hålogalandshallen ut av Norge. Tidligere har vår samarbeidspartner bare dokumentert korrekt behandling. Den siste dokumentasjonen har fått oss til å melde saken til Miljødirektoratet slik at de kan se nærmere på hva som har skjedd, sier daglig leder i ProTurf, Frans Rønning.

 

- Proturf har gjort feil i denne saken. Vi har stolt for mye på en leverandør som har operert lenge i landet, og som har gitt oss forsikringer om at de gjør ting riktig. Det er vårt ansvar. Nå håper vi å bidra til å rydde opp, og vi har allerede tatt kontakt direkte med kunder, for å se hva vi kan gjøre, sier Rønning.

 

Pris har blitt trukket frem som en viktig motivasjon for å velge den estiske partneren, fremfor å frakte kunstgress til Danmark og Re-Match. Det forteller ikke hele historien mener Rønning.

 

- For oss har dette handlet om løsningene mer enn pris. Når en kommune eller et idrettslag ønsker at sand og granulat skal tømmes på plassen, og at det bare er selve gresset som skal fraktes bort – så kan for eksempel ikke Re-Match levere hele denne tjenesten. Da må vi se oss om etter samarbeidspartnere som kan gjøre resten av oppdraget for oss. Kostnadsforskjellen er ikke stor, noen ganger har ASIE vært en dyrere løsning, men de har tilbudt en totalpakke med opprulling av kunstgress, tømming av innfyll, bortkjøring av kunstgress og installasjon av nytt, sier Rønning. 

 

Siden oppstarten i 2016 har danske Re-Match vært en stor underleverandør for ProTurf. Så langt har vi levert 53 kunstgressbaner til Danmark, mens vi har brukt ASIE i åtte tilfeller. Likevel er hver feil en feil for mye, og vi jobber nå for å få en mer gjennomgående kontroll med hva som skjer når gammelt kunstgress fraktes ut av landet til godkjent mottak.

 

- Vi må sette opp et veldig mye bedre system for å fange opp ting som dette. Vi må bli bedre på å sikre oss at det som skal skje med kunstgressene vi fjerner, faktisk skjer – og det vil vi gjøre fremover, sier han.